Estonia Finlandia

Czarter na tym akwenie

Zatoka Fińska – żeglarska perła Morza Bałtyckiego

 

Każdy polski żeglarz ma specjalne miejsce w sercu, które wypełnia nasze ukochane Morze Bałtyckie. Dla wielu adeptów sztuki żeglarskiej stanowi ono prawdziwą alma mater (Uniwersytet Bałtycki?). Kto płynął setny raz do Kłajpedy, Visby, albo dookoła Bornholmu, ten wie jak ciekawy nawigacyjnie, urozmaicony turystycznie i egzotyczny jest Bałtyk. Nigdy się nie nudzi i zawsze przynosi żeglarskie spełnienie.

 

W poszukiwaniu dalszych i bardziej egzotycznych rejonów Morza Bałtyckiego dzisiaj dotrzemy na Zatokę Fińską. To jedna z czterech największych zatok Bałtyku (obok Botnickiej, Ryskiej i Gdańskiej), stanowiąca jego najbardziej wschodnią część. Nad zatoką leżą trzy państwa: Estonia, Finlandia i Rosja. My będziemy żeglowali po bezpiecznych wodach dwóch pierwszych. Rejs proponujemy rozpocząć w stolicy najbardziej skandynawskiego z Krajów Bałtyckich – Talinie.

 

Do stolicy Estonii są bezpośrednie połączenia lotnicze (LOT z Warszawy i Wizzair z Krakowa), ale można też z powodzeniem dojechać własnym samochodem. Z Polski centralnej to ok. 10 godzin jazdy, czyli bliżej, niż do Chorwacji. Rejs zaczynamy w głównej marinie Talina – Pirita Harbour. To największa marina w Estonii, więc niczego nam tu nie zabraknie. Także sauny, dzięki której możemy się wczuć w skandynawski klimat naszej marszruty. Natkniemy się w niej również na osobliwy pomnik: pieć kół olimpijskich, nad którymi góruje czerwona pięcioramienna gwiazda. To pamiątka po igrzyskach olimpijskich w 1980 roku, podczas których Talin stanowił centrum dyscyplin żeglarskich.

 

Oddajemy cumy i kierujemy się kursem 035° do Helsinek. To tylko 50 mil, więc można i warto płynąć przy świetle dziennym. Będziemy przecinać zatłoczoną rutę, co będzie łatwiejsze przy świetle słonecznym. W Helsinkach najlepiej wybrać City Marinę znajdującą się na wyspie Katajanokka. To doskonały punkt do rozpoczęcia eksplorowania stolicy Finlandii. Dokujemy w pobliżu nabrzeża lodołamaczy, które w sezonie żeglarskim majestatycznie przypominają nam, że to prawdziwa Europa północna. Finlandia jest zresztą światowym potentatem w projektowaniu i konstruowaniu lodołamaczy.

 

70 mil na W od Helsinek czeka na nas Hanko – tu dokujemy w marinie wschodniej, największej marinie w Finlandii. Hanko to miasto z bardzo ciekawą historią – jeszcze sto lat temu było portem, z którego Finowie wypływali na emigrację zarobkową. Szacunki mówią, że przez port przewinęło się nawet ćwierć miliona emigrantów ekonomicznych. W czasie II Wojny Światowej Hanko zostało zajęte przez Rosjan i było bazą wojskową. Obecnie jest to urocze miasteczko przesiąknięte zapachem morza i na wskroś skandynawskie. Mieszkańcy posługują się jako pierwszym językiem fińskim i szwedzkim w proporcji mniej więcej 50/50. W Hanko czuć również ducha niedalekich Wysp Alandzkich.

 

Nastała pora powrotu do Estonii. Niecałe 50 mil na S od Hanko dopływamy do miasteczka Kärdla na wyspie Hiiumaa. Klimat wyspiarski łączy się tu z estońską gościnnością. Po wędrówce uliczkami miasta i alejami przyjemnego nadmorskiego parku punktem obowiązkowym jest relaks w saunie. Możemy z niej korzystać bez ograniczeń w marinie Kärdla. Estońskie wyspy są ostoją dwóch gatunków fok zamieszkujących Bałtyk: szarej i obrączkowanej.

 

Kolejnym – już ostatnim – punktem marszruty jest Dirhami, malutka marina na kontynencie oddalona od wyspy Hiiumaa o 25 mil. Dirhami to ten punkt rejsu, w którym zanurzymy się w pięknej i niemal dziewiczej naturze. Dirhami to piękne lasy, piaszczyste plaże i orzeźwiająca woda Zatoki Fińskiej. Przez cały pobyt w marinie możemy nie spotkać żadnego człowieka, a to witają nas mewy, rybitwy i foki. Naturalne estońskie wybrzeże w pełnej krasie!

 

Po ostatnim, 45-milowym przelocie wracamy do Mariny Pirita w Talinie. W trakcie tygodniowego rejsu można przyjąć również inną strategię – żeglugi przybrzeżnej po Estonii w kierunku Zatoki Ryskiej i wyspy Saaremaa. Rejs pozbawiony pierwiastka fińskiego, z jeszcze głębszym zanurzeniem w estońską naturę. Oba warianty rejsu po Zatoce Fińskiej gwarantują wspaniałe wrażenia i wspomnienia z wakacji pod żaglami.

Kraj: Estonia/Finlandia

 

Region: Bałtyk Wschodni - Zatoka Fińska

 

Początek i koniec rejsu:  Talin

 

Długość trasy: 240 mil

 

Czas trwania rejsu: 1 tydzień

 

Największe atrakcje:  Helsinki (1), Hanko (2), Hiumaa (3), Dirhami (4), Talin

Media Społecznościowe

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

marcin@jachtymarcina.pl

+ 48 604 567 065

+ 22 115 888 0

jachtymarcina.pl marcin kasperek

ul. Tczewska 2d/165; 01-674 Warszawa

VAT UE: PL 644-284-26-73

 

Numer PUNPUT: 21162

Gwarancja Ubezpieczeniowa: M 528189 (Signal Iduna Polska S.A)